Zdrowe śniadania do szkoły – to kwestia, która niejednemu rodzicowi spędza sen z powiek. Jest oczywiste, że dziecko powinno jeść posiłki zbilansowane, urozmaicone i pełne wartości odżywczych. Pączek czy drożdżówka z pobliskiego sklepu nie są dobrym rozwiązaniem, a nie w każdej placówce znajduje się stołówka, która zapewni smaczne i ciepłe posiłki. Przedstawiamy nasze pomysły na śniadanie do szkoły i podpowiadamy, w jakie sprzęty i akcesoria warto przy tej okazji się zaopatrzyć.

zdrowe-sniadanie-do-szkoly

Drugie śniadanie do szkoły

Dobrze jeśli drugie śniadanie do szkoły składa się z dwóch części. Pierwsza, czyli „danie główne”, powinna być pożywna i musi zaspokoić głód dziecka. Druga, „danie dodatkowe”, to osobna porcja warzyw lub owoców, służąca jako przekąska. Do tego obowiązkowo napój – najlepiej bez cukru i konserwantów.

Wielkość śniadania do szkoły powinna być uzależniona od wieku i wagi dziecka, godzin spędzonych w szkole i aktywności fizycznej (w przypadku, gdy jest na przykład w klasie sportowej, jego posiłki powinny wyglądać inaczej niż ucznia, który przez cały dzień siedzi w ławce). Weź też pod uwagę jego preferencje żywieniowe – nie zmuszaj go do jedzenia rzeczy, których nie lubi. Zamiast tego wspólnie znajdźcie jakieś zamienniki. Jeśli nie przepada za rzodkiewką, to może warto zastąpić ją na przykład marchewką? Zamiast brokułów możesz podać mu pieczonego kalafiora i tak dalej.

Ważne, żeby śniadania nie były zbyt „brudzące” i dało się je bez problemu zjeść w szkole, gdzie warunki nie zawsze sprzyjają spokojnym posiłkom. Dobrze nie ograniczać się wyłącznie do nudnych kanapek, które pakuje się dzieciom do plecaka – i znajduje się przypadkiem, niezjedzone i zzieleniałe, w jakiejś kieszeni tornistra tydzień lub miesiąc później. Drugie śniadania do szkoły powinny być różnorodne, staraj się więc nie przygotowywać codziennie tego samego.

Zdrowie śniadania do szkoły – danie główne

Brakuje Ci pomysłów na smaczne i szybkie śniadanie do szkoły? W internecie znajdziesz mnóstwo prostych przepisów, które pozwolą Ci w krótkim czasie wyczarować prawdziwe smakołyki, nawet jeśli nie najlepiej radzisz sobie w kuchni. Wśród polecanych potraw znajdziesz między innymi: razowe tortille, racuszki z owocami, minipizze, placki z banana, cukinii lub dyni, naleśniki z serem lub hummusem, owsiankę, jaglankę, warzywne lub ziemniaczane kotleciki, falafele czy makaron z serem i brokułami.

A co z tymi nieszczęsnymi kanapkami? W końcu nie zawsze jest czas, żeby przygotować dziecku bardziej „szalony” posiłek. Kanapki wchodzą w grę, byle nie były wciąż takie same. Dodawaj do nich warzywa, smaruj je pastami roślinnymi, tofu czy masłem orzechowym, najlepiej zrobionym w domu. Jeśli nie masz takiej możliwości, wybierz masło, które ma 100% orzechów w składzie. Sprawdź skład pieczywa i dopilnuj, by kanapki się nie rozpadały.

Czy zupy to dobry pomysł? Tutaj pojawia się problem – zimna zupa nie smakuje dobrze, a w szkołach zwykle nie ma jak podgrzać przyniesionych dań. Odradzamy też przynoszenie zup w termosach, istnieje bowiem ryzyko, że dziecko się oparzy.

drugie-sniadanie-do-szkoly

Szybkie śniadanie do szkoły – danie dodatkowe

Niewielkie przekąski mają zaspokoić głód dziecka i odwieść go od pomysłu kupienia niezdrowego batonika czy tłustych czipsów. Mogą to być na przykład warzywa oraz owoce umyte i pokrojone na kawałki (jabłko, pomidorki koktajlowe, marchewka), frytki z batata lub marchewki, owocowy koktajl czy sałatka owocowa. Do tego, w razie potrzeby, jeśli Twoje dziecka ma wyjątkowo trudny dzień lub długą drogę powrotną ze szkoły, zawsze możesz dorzucić zdrowego batona, warzywne lub owocowe ciasteczka, czipsy z jabłka lub dyni, chlebek bananowy, garść orzechów czy suszone owoce. Z artykułu Jak suszyć owoce? dowiesz się, w jaki sposób najszybciej przygotować takie smaczne przekąski.

Zdrowe śniadania do szkoły – co Ci się przyda?

Pichcenie drugich śniadań do szkoły z pewnością ułatwią Ci rozmaite sprzęty kuchenne. Zobacz, co warto mieć w swojej kuchni, by gotowanie stało się o wiele prostsze i szybsze.

Robot planetarny

Robot planetarny to nowoczesne, wielofunkcyjne urządzenie, które odciąży Cię i wyręczy w wielu nielubianych kuchennych obowiązkach. Robot planetarny potrafi wyrobić ciasto, obrać i pokroić warzywa oraz owoce, ubić pianę, dokładnie wymieszać płynne i suche składniki, a także zmiksować i zblendować produkty. Ma tylko dwie wady – nie jest przeznaczony do malutkich kuchni, a porządne modele kosztują dość dużo. Według użytkowników to jednak wydatek, który się naprawdę opłaca – i pozwoli Ci znacznie skrócić spędzony w kuchni czas.

Blender

Jeśli nie masz w planach kupna robota kuchennego, zawsze możesz zainwestować w blender. To urządzenie świetnie sprawdzi się do robienia koktajli, purée, past, smoothies czy kremowych zup. Z powodzeniem rozdrobni także produkty do sałatek. Jeśli Twoja kuchnia jest mała, zdecyduj się na blender ręczny – niewielkie, uniwersalne urządzenie. Brak miejsca nie stanowi problemu? W takim razie może lepszym rozwiązaniem będzie blender kielichowy o większej mocy, pozwalający też na przygotowanie bardziej urozmaiconych potraw. Więcej na temat modeli blenderów przeczytasz w tekście Blender ręczny czy kielichowy?

Pojemniki

Do czego zapakować przygotowane posiłki? Najlepiej do pojemników wielokrotnego użytku, przeznaczonych do przechowywania żywności. Ważne, by tworzywo, z którego zostały wykonane, było wolne od szkodliwych cząsteczek BPA – takie oznaczenie powinno znaleźć się na opakowaniu. Koniecznie sprawdź, czy są szczelne; w ten sposób zapobiegniesz roznoszeniu się zapachów jedzenia, a produkty zachowają świeżość na dłużej. Warto nabyć zestaw pojemników w różnych rozmiarach, aby dopasować je do przygotowanych posiłków.

Śniadanie do szkoły – a co do picia?

Bez wątpienia najlepszym napojem do szkoły jest woda – zwykła lub z dodatkiem mięty i cytryny. W ten sposób zapewnisz dziecku odpowiednie nawodnienie i ograniczysz ilość spożywanego przez nie cukru. Plastikowe butelki z wodą, które kupuje się w sklepach, mocno zanieczyszczają środowisko i nie wpisują się w ekologiczny styl życia. Jeśli zależy Ci na dobru naszej planety, świetnym pomysłem będzie zakup butelki filtrującej lub dzbanka filtrującego – i przelewanie czystej wody do bidonu. Możesz też zainstalować u siebie stację filtrującą. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Filtrowanie wody. Jak oczyścić wodę w domu?

Do bidonu możesz też wlać dziecku świeży sok – najlepiej zrobiony za pomocą wyciskarki wolnoobrotowej. To urządzenie wydobywa sok z owoców, miażdżąc je, co sprawia, że napój zachowuje dużo wartości odżywczych i witamin; znacznie więcej niż sok z sokowirówki. W dodatku może być przechowywany w lodówce nawet trzy dni i wciąż będzie nadawał się do spożycia. Wyciskarka obrotowa jest uniwersalna, pozwala na zrobienie soku zarówno z twardych, jak i miękkich owoców, a także liści, ziół czy kiełków. Umożliwia także zrobienie lodów czy masła orzechowego. Kliknij i dowiedz się, jaka wyciskarka wolnoobrotowa sprawdzi się w Twojej kuchni.

Ciepła herbata w chłodne jesienne dni czy mroźne zimowe poranki może być dobrym rozwiązaniem dla nieco starszych dzieci, które poradzą sobie z otworzeniem termosu w taki sposób, by nie wylać napoju na siebie czy innych. Termos nie powinien mieć więcej niż pół litra pojemności, w przeciwnym razie może być zbyt ciężki.

Zdrowe śniadania do szkoły – czego unikać?

Nie dawaj dziecku słodyczy, kupowanych batoników, czekoladek czy cukierków. Nie wskazane jest również podawane im sklepowych słodzonych soków czy napojów. Nadmiar cukru może spowodować u dziecka problemy z koncentracją, nadpobudliwością i apetytem.

Dodane: 2019-09-18